(Focus Group Interviews -Zogniskowane Wywiady Grupowe (FGI)) metoda badań jakościowych, polegająca na analizie wypowiedzi uczestników uzyskanych podczas prowadzonej dyskusji. Dyskusja kierowana jest przez moderatora, zaś jej przebieg rejestrowany na nośnikach audiowizualnych. Nieodzownym elementem raportu z badania FGI jest zapis transkrypcji przeprowadzonego badania. Cechą badań jakościowych jest subiektywizm podczas interpretacji wyników, dlatego też bardzo ważną rolę odgrywa doświadczony badacz. Od moderatora wymaga się podejścia czysto analitycznego, nie wolno mu angażować się emocjonalnie w prowadzoną dyskusję, ponieważ może to wpływać na jego interpretację wyników. Badania jakościowe takie jak FGI stosujemy wtedy gdy chcemy poznać zjawisko bardziej szczegółowo. Wielką zaletą tej metody jest możliwość swobodnych wypowiedzi uczestników badania, dzięki czemu możemy uzyskać znacznie więcej informacji na temat analizowanego zjawiska niż z badań ilościowych. FGI jest bardzo przydatną metodą gdy chcemy np. poznać motywy jakimi kierują się konsumenci podczas dokonywania zakupu. Badania jakościowe tego typu wykorzystuje się również po to by zebrać dane, które następnie zostaną wykorzystane w badaniu ilościowym. Jest to praktyka bardzo często stosowana w przypadku gdy analizowane zjawisko jest dość słabo znane bądź też bardzo złożone.
Related Posts
Badania marketingowe a czytelność raportów
Raporty z przeprowadzonych badań marketingowych stanowią uwieńczenie procesu badawczego, a przede wszystkim są najważniejszym elementem zainteresowania zleceniodawcy. Prezentacja wyników badań... read more
Badania CAWI
(Computer - Assisted Web Interviewing) - ankieta internetowa nadzorowana przez system komputerowy), technika badań ilościowych, w której respondent... read more
Korzyści płynące z badań Mystery shopping
Tajemniczy klient dowie się czy poszczególne oddziały stosują się do standardów wyznaczonych przez firmę? Tajemniczy klient sprawdzi jaki jest poziom obsługi... read more
Charakterystyka metody CATI
CATI czyli indywidualny wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo wykorzystywany jest bardzo często w badaniach społecznych jak i marketingowych. Gdy chcemy poznać... read more
Badania panelowe
badania wieloetapowe, prowadzone przez firmy badania rynku z góry ustalonych odstępach czasowych na próbie badawczej w celu dokonania... read more
Reprezentatywność próby badawczej
Problem reprezentatywności próby w badaniach marketingowych od lat sprawia badaczom rynku i ich klientom wiele problemów. Przyjęło się twierdzić, że... read more
Kryteria w badaniach segmentacyjnych
Badania segmentacyjne, jak sama nazwa wskazuje mają na celu wyodrębnienie istotnych grup konsumentów danego produktu lub usługi. Sama kategoryzacja konsumentów... read more
CATI vs PAPI – zalety i ograniczenia
Indywidualny wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo (CATI) oraz bezpośredni wywiad z wykorzystaniem papierowej wersji kwestionariusza (PAPI) to metody zbierania danych najczęściej... read more
Metody jakościowe a badania rynku
Wybór metody badawczej zależy od problemu badawczego a zwłaszcza od tego jakie informacje zlecający chce uzyskać. Metody badawcze możemy podzielić... read more
Badania Effective Sales Channels
Jeszcze pięćdziesiąt lat temu nie mieliśmy do czynienia z taką różnorodnością produktów czy też usług, kwestia ta dotyczy... read more