(Focus Group Interviews -Zogniskowane Wywiady Grupowe (FGI)) metoda badań jakościowych, polegająca na analizie wypowiedzi uczestników uzyskanych podczas prowadzonej dyskusji. Dyskusja kierowana jest przez moderatora, zaś jej przebieg rejestrowany na nośnikach audiowizualnych. Nieodzownym elementem raportu z badania FGI jest zapis transkrypcji przeprowadzonego badania. Cechą badań jakościowych jest subiektywizm podczas interpretacji wyników, dlatego też bardzo ważną rolę odgrywa doświadczony badacz. Od moderatora wymaga się podejścia czysto analitycznego, nie wolno mu angażować się emocjonalnie w prowadzoną dyskusję, ponieważ może to wpływać na jego interpretację wyników. Badania jakościowe takie jak FGI stosujemy wtedy gdy chcemy poznać zjawisko bardziej szczegółowo. Wielką zaletą tej metody jest możliwość swobodnych wypowiedzi uczestników badania, dzięki czemu możemy uzyskać znacznie więcej informacji na temat analizowanego zjawiska niż z badań ilościowych. FGI jest bardzo przydatną metodą gdy chcemy np. poznać motywy jakimi kierują się konsumenci podczas dokonywania zakupu. Badania jakościowe tego typu wykorzystuje się również po to by zebrać dane, które następnie zostaną wykorzystane w badaniu ilościowym. Jest to praktyka bardzo często stosowana w przypadku gdy analizowane zjawisko jest dość słabo znane bądź też bardzo złożone.
Related Posts
Zachowania konsumenckie w badanich rynkowych
Jedną z wielu potrzeb informacyjnych jakie Zamawiający badanie chce uzyskać są dane odnośnie zachowań konsumenckich. Wyniki badania powinny zatem dostarczyć... read more
Czynniki zakłócające trafność badania
Trafność uzyskanych wyników w badaniach rynkowych zależy od wielu czynników, a obowiązek ich kontroli spoczywa na badaczu, który dzięki swojej... read more
Wartość życiowa klienta ( CLV)
Customer Lifetime Value (CLV) jest to wskaźnik wartości życiowej klienta stosowany w badaniach rynku, a dotyczy wartości zysku netto, możliwe... read more
Kluczowa rola wskaźników marketingowych a efektywność i skuteczność przedsiębiorstwa
Rynek badań marketingowych w Polsce na dobre zaczął się rozwijać po 1989 roku (powstanie pierwszej, niezależnej, polskiej firmy badawczej- Demoskop).... read more
Ograniczenia badań on-line
Internet z dnia na dzień staje się coraz popularniejszym narzędziem komunikacji, źródłem informacji i narzędziem umożliwiających ich zbieranie. Nie uszło... read more
Badania panelowe
badania wieloetapowe, prowadzone przez firmy badania rynku z góry ustalonych odstępach czasowych na próbie badawczej w celu dokonania... read more
Próba losowa vs. próba celowa
Dobór próby to jeden z najtrudniejszych etapów całego procesu badawczego, to od niego zależy czy wyniki, które uzyskamy będą miały... read more
Badania CAWI
(Computer - Assisted Web Interviewing) - ankieta internetowa nadzorowana przez system komputerowy), technika badań ilościowych, w której respondent... read more
Badanie chłonności rynku vs. badanie pojemności rynku
Pojęcia: pojemność i chłonność rynku podobnie, jak kategorie: popyt i podaż są konstruktami ekonomicznymi (dotyczą jednak nieco szerszego spektrum). Są... read more
Rola Moderatora w badaniach rynkowych prowadzonych metodą FGI
Zogniskowane wywiady grupowe (FGI) są metodą bardzo często wykorzystywaną w badaniach rynku. Za ich pomocą jesteśmy w stanie uzyskać informacje... read more