Badania panelowe jest to jedna z metod zbierania danych w badaniach rynku. Polega na tym, że osoby raz przez nas przebadane poddajemy kolejnym pomiarom czego celem jest zbadanie interesującego nas zjawiska na przestrzeni określonego czasu. Do takich pomiarów możemy wykorzystać metody zbierania danych takie jak obserwacje, badania ankietowe, badania eksperymentalne, indywidualne wywiady pogłębione, pogłębione wywiady grupowe. Cechą, która odróżnia badania trackingowe od badań panelowych jest to, że w tych pierwszych każdy pomiar dokonujemy na innej próbie, natomiast w badaniach panelowych badamy zawsze te same osoby. W badaniach rynku opisywaną metodę wykorzystuje się w szczególności do analizy zmiany postaw respondentów bądź do monitorowania przemian zachodzących w gospodarce na przestrzeni lat. Należy zaznaczyć, że jednostkami badawczymi nie muszą być jedynie ludzie, coraz częściej tego typu badaniom poddaje się również gminy, kluby sportowe, zakłady pracy czy różnego rodzaju organizacje. W takim przypadku przedmiotem naszych badań nie mogą być postawy a są nimi raczej interesujące nas cechy. Badanie panelowe może być, również stosowane w paradygmacie eksperymentalnym, wtedy pomiędzy pomiarami musimy kontrolować czynnik, który ma wywołać interesujące nas zmiany zachowań. Dobrym przykładem tego typu badania może być analiza zmiany wydajności pracowników pod wpływem wprowadzenia nowego systemu motywacyjnego. W tym wypadku czynnikiem, który odpowiadać ma za zmiany będzie oczywiście nowy system motywowania pracowników. Badania panelowe mogą być nieocenionym źródłem informacji, jednak należy pamiętać, że ich przeprowadzenie wymaga od badacza dużej wiedzy oraz doświadczenia, ponadto jest to dość czasochłonna metoda zbierania danych.
Related Posts
Kryteria w badaniach segmentacyjnych
Badania segmentacyjne, jak sama nazwa wskazuje mają na celu wyodrębnienie istotnych grup konsumentów danego produktu lub usługi. Sama kategoryzacja konsumentów... read more
Badanie pretestowe
badanie pomiaru początkowego wartości zmiennej zależnej, którego celem jest wyeliminowanie wpływu zmiennych zakłócających w badaniu eksperymentalnym. read more
Badania rynku – wybór odpowiedniej metody zbierania danych
W badaniach rynkowych istnieje wiele ilościowych metod zbierania danych. Należą do nich m.in. wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo (CATI), bezpośredni indywidualny... read more
Badania marketingowe w branży spożywczej „Convenience food”
Zmiana preferencji konsumenckich w ostatnich latach w Polsce, podyktowana wzrostem tempa życia, spowodowała dynamiczny rozwój rynku żywności wysoko przetworzonej... read more
Badania ilościowe
Badania realizowane z zastosowaniem metod statystycznych, prowadzone przeważnie na dużych próbach (najczęściej reprezentatywnych).Niewątpliwą zaletą metod ilościowych jest możliwość generalizacji wyników... read more
Agencja badania rynku
Instytucja specjalizująca się w realizacji badań rynkowych i społecznych z zachowaniem zasad metodologii badań, technik analizy statystycznej na... read more
Badania PAPI
(Paper and Pencil Interview) jedna z technik badań ilościowych, realizowana w formie wywiadu bezpośredniego, podczas którego odpowiedzi respondenta ... read more
Rzetelność pomiarów w badaniach marketingowych cz. I
Brzmi poważnie. Jednak zagadnienie to jest ważne i istotne. Osoba poszukująca dobrych badań marketingowych prędzej czy później powinna spotykać... read more
Analizy strategiczne
Celem analizy strategicznej jest dostarczenie kluczowych informacji o przedsiębiorstwie oraz otoczeniu w jakim funkcjonuje. Metodycznie przeprowadzona analiza otoczenia... read more
Badania jakościowe
Badania prowadzone na małych próbach, realizowane zazwyczaj w formie indywidualnych wywiadów (IDI) lub zogniskowanych wywiadów fokusowych (FGI). Badania... read more