Dobór próby w badaniach jakościowych różni się pod wieloma względami od metod stosowanych w badaniach ilościowych, jednak należy zaznaczyć, ze jest on równie istotny w obu rodzajach analiz. W badaniach ilościowych staramy się dobrać tak próbę by jak najlepiej odzwierciedlała ona wyniki w populacji, natomiast w metodach jakościowych nie interesuje nas reprezentatywność uzyskanych wyników a raczej to by uzyskać jak najwięcej informacji na temat postawionych problemów badawczych. W badaniach typu FGI czy IDI stosuje się celowy dobór próby a więc pozbawiony jakichkolwiek cech losowości. Dobór celowy polega na skoncentrowaniu się jedynie na respondentach o określonej charakterystyce np. użytkownicy proszku do prania Persil, zwolennicy partii lewicowych czy użytkownicy aut marki Toyota. Należy pamiętać, że celem badań jakościowych nie jest ukazanie zjawisk zachodzących w populacji a raczej pogłębienie ich za pomocą wywiadów. Warto zaznaczyć, że w metodach jakościowych nie istnieją reguły dotyczące tego z ilu badanych powinny się składać grupy fokusowe (FGI) bądź ile indywidualnych wywiadów powinniśmy przeprowadzić (IDI). Zależy to w znacznym stopniu od charakterystyki populacji oraz od specyfiki problemu badawczego.
Related Posts
Cechy badań ankietowych
Ankiety stanowią jeden z najpopularniejszych sposobów gromadzenia informacji w badaniach rynku. Zaprojektowanie takiego narzędzia to jednak bardzo złożony proces, który... read more
Analizy strategiczne
Celem analizy strategicznej jest dostarczenie kluczowych informacji o przedsiębiorstwie oraz otoczeniu w jakim funkcjonuje. Metodycznie przeprowadzona analiza otoczenia... read more
Badania preferencji konsumentów
Badania preferencji konsumentów są stosowane by jak najlepiej dopasować dany produkt do potrzeb klienta. Wyniki uzyskane z takiego badania są... read more
Testowe badania sezonowego menu
Nasze smaki zmieniają się wraz z porą roku. Wiosną chętnie sięgamy po świeże warzywa, latem zajadamy się dojrzałymi owocami, jesienią... read more
Próba losowa vs. próba celowa
Dobór próby to jeden z najtrudniejszych etapów całego procesu badawczego, to od niego zależy czy wyniki, które uzyskamy będą miały... read more
Badanie jakości obsługi klienta
Co sprawia, że chętnie powracamy do danej restauracji, sklepu, placówki bankowej? Pierwsza nasuwająca się odpowiedź to dobry produkt, w przypadku restauracji... read more
Czynniki wykluczające jednostki z badania
Rzetelność wyników uzyskanych w badaniach marketingowych w szczególności zależy od autentyczności wypowiedzi respondentów. Oczywiście jeżeli badany będzie chciał nas oszukać... read more
Próby badawcze w badaniach
Dobór próby badawczej w badaniu Dobór próby to bardzo złożony i wymagający dużej wiedzy proces. Tak naprawdę to od niego zależy... read more
CATI vs PAPI – zalety i ograniczenia
Indywidualny wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo (CATI) oraz bezpośredni wywiad z wykorzystaniem papierowej wersji kwestionariusza (PAPI) to metody zbierania danych najczęściej... read more
Badania Desk research
metoda badań społecznych lub marketingowych uwzględniająca szczegółową analizę istniejących już danych (danych pierwotnych). read more