Wybór metody badawczej zależy od problemu badawczego a zwłaszcza od tego jakie informacje zlecający chce uzyskać. Metody badawcze możemy podzielić na dwie grupy (badania jakościowe i ilościowe), jednak w poniższym artykule skupimy się jedynie na tej pierwszej grupie. W badaniach jakościowych analiza danych jest bardzo subiektywna, ponieważ nie istnieją sztywne zasady interpretacji wyników- każdy badacz może opisać wyniki na swój sposób. Jest to bardzo często wykorzystywany argument przez przeciwników badań jakościowych. Do grupy metod jakościowych zaliczamy FGI (zogniskowany wywiad grupowy) oraz IDI (pogłębiony wywiad indywidualny). Badania jakościowe FGI odbywają się w specjalnie przygotowanym pomieszczeniu w tzw. sali fokusowej, grupa badawcza składa się 6 – 8 osób, którymi dyryguje specjalnie przygotowany do tej roli badacz tzw. moderator. Ma on za zadanie kierować dynamiką grupy tzn. pobudzać do wyrażenia swojej opinii osoby małomówne oraz hamować tych respondentów, którzy mówią zbyt wiele przez co nie dają dojść do głosu innym. Druga metodą jakościową jest IDI (pogłębione wywiady indywidualne), w tym przypadku każdy badany rozmawia z badaczem indywidualnie, co pozwala na szczegółowe poznanie zdania badanej jednostki. Metodę wywiadów indywidualnych stosuje się często gdy opinię mamy uzyskać od specyficznej próby np. od ekspertów w danej dziedzinie.
Related Posts
Badania społeczne
badania mające na celu poznanie oraz zrozumienie postaw i opinii społeczeństwa na temat interesującego nas zjawiska. read more
Czynniki zakłócające proces badawczy
W badaniach rynkowych istnieje wiele czynników mogących mieć negatywny wpływ na prawdziwość uzyskanych wyników. Odpowiedzialność, za ich skuteczne kontrolowanie bierze... read more
Badania panelowe
badania wieloetapowe, prowadzone przez firmy badania rynku z góry ustalonych odstępach czasowych na próbie badawczej w celu dokonania... read more
Badania typu „in hall test”
badania ilościowe przeprowadzane w specjalnie zaaranżowanych salach, których celem jest dostarczenie szczegółowych i wnikliwych ocen respondentów na temat... read more
Raporty dla galerii handlowych
Zakres Tematyczny Usługi Zachowania zakupowe mieszkańców: Analiza ruchu klientów w galeriach handlowych, obiektach handlowych, marketach wielkopowierzchniowych. Rozkład ruchu klienta według dzielnic administracyjnych miasta. Postawy... read more
Etnografia a badania rynku
Etnograficzne badania rynku opierają się przede wszystkim na obserwacji uczestniczącej, bezpośredniej, ale nie tylko. Podejście etnograficzne to metoda bardzo syntetyczna,... read more
Badania stylów kierowania
W niniejszym artykule kładziemy nacisk na związek stylów kierowania organizacją, a ich skutecznością. Aktualnie w małych i średnich przedsiębiorstwach mamy do... read more
Mapy percepcyjne jako narzędzie badań rynkowych
Narzędzia tego typu wykorzystywane w badaniach rynkowych mają na celu dostarczanie informacji ważnych z perspektywy tworzenia strategii marketingowych. Mapy percepcji to... read more
Badania ilościowe
Badania realizowane z zastosowaniem metod statystycznych, prowadzone przeważnie na dużych próbach (najczęściej reprezentatywnych).Niewątpliwą zaletą metod ilościowych jest możliwość generalizacji wyników... read more
Badania kompetencji pracowników
Kompetencje pracowników są tematem badań organizacyjnych od początków koncepcji cech osobowościowych. Nie będziemy jednak zajmować się teoriami badań, ale ich... read more