Mystery Shopping (tajemniczy klient) jest to jedna z najefektywniejszych metod badania poziomu obsługi klientów. Historia tej metody rozpoczęła się w Stanach Zjednoczonych w latach 40 XX wieku. Na początku była wykorzystywana jedynie w branży finansowej, z czasem jednak zaczęto ją stosować na szerszą skalę. Dziś Mystery Shopping jest najczęściej wykorzystywaną metodą badania poziomu obsługi opierającą się na obserwacji. Szybki rozwój technologii w XX wieku (zwłaszcza telekomunikacji i internetu) sprawił, że powstały nowe sposoby sprzedaży oraz dystrybucji dóbr co przyczyniło się do modyfikacji metody. Dziś wyróżnia się kilka rodzajów Mystery Shopping m.in. audyt bezpośredni, audyt ekspercki, audyt telefoniczny, audyt e-mail oraz internetowy.
Related Posts
Skale pomiarowe wykorzystywane w badaniach rynkowych
Wybór skali pomiaru to jeden z nieodłącznych elementów tworzenia narzędzi wykorzystywanych w badaniach rynku. Od rodzaju skali zależy w dużej... read more
Rezultat badania zdeterminowany adekwatnością i rzetelnością metody badawczej
W przypadku badań marketingowych, analiz rynkowych realizowanych dla klientów biznesowych bardzo ważny jest szybki czas ich realizacji. Dlaczego? Wynika to... read more
CATI vs PAPI – zalety i ograniczenia
Indywidualny wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo (CATI) oraz bezpośredni wywiad z wykorzystaniem papierowej wersji kwestionariusza (PAPI) to metody zbierania danych najczęściej... read more
Badania eksperymentalne
badania, w których eksperymentator manipuluje zmienną niezależną w celu wykazania przyczynowości oddziaływania na zmienną zależną. read more
Badania fokusowe
(Focus Group Interviews -Zogniskowane Wywiady Grupowe (FGI)) metoda badań jakościowych, polegająca na analizie wypowiedzi uczestników uzyskanych... read more
Testowe badania sezonowego menu
Nasze smaki zmieniają się wraz z porą roku. Wiosną chętnie sięgamy po świeże warzywa, latem zajadamy się dojrzałymi owocami, jesienią... read more
Badania typu „in home test”
badania ilościowe przeprowadzane w domach respondentów przez przeszkolonych ankieterów, których celem jest dostarczenie szczegółowych i wnikliwych informacji na... read more
Badania kompetencji pracowników
Kompetencje pracowników są tematem badań organizacyjnych od początków koncepcji cech osobowościowych. Nie będziemy jednak zajmować się teoriami badań, ale ich... read more
Badanie skuteczności kanałów dystrybucji
Nie jest tajemnicą, że aby sprzedać dany towar trzeba go najpierw skutecznie rozdystrybuować, czyli pozyskać nabywców dzięki zapewnieniu im... read more
Profilowanie klientów sklepów e-commerce
W poprzednim artykule skupiliśmy się na roli jaką pełni segmentacja klientów przy prowadzeniu sklepu internetowego. Tworzenie grup klientów jest niezbędnym... read more