Każda agencja badawcza ma swój własny wypracowany aparat obliczeniowy, który wykorzystuje podczas analizy problemów badawczych jednak zdecydowana większość raportów opiera się na najprostszych statystykach tzw. częstościach. Do tej grupy zaliczamy wszelkiego rodzaju zestawienia procentowe, średnie, dominanty, mediany. Oczywiście bywa, że są to jedyne statystyki, które można zastosować, choć w niektórych przypadkach można wykorzystać bardziej zaawansowane metody obliczeniowe takie jak chociażby analiza regresji, analiza skupień czy analiza wariancji. Etapem, w którym decyduje się o tym jakie metody statystyczne będziemy mogli wykorzystać podczas analiz jest projektowanie narzędzia badawczego. To jakie pytania zadamy oraz jakie wybierzemy skale odpowiedzi wpływa na nasze późniejsze możliwości obliczeniowe. Najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie skal ilościowych tzn. skali przedziałowej oraz ilorazowej. Gdy zmienne wyrażone są właśnie na tych skalach wtedy nasze pole do manewru znacznie się poszerza. Wyniki uzyskane z takich zmiennych możemy wykorzystać w analizach regresji, skupień oraz w wielu innych zaawansowanych aparatach obliczeniowych. Rośnie również jakość naszych analiz, przez co możemy dostarczyć klientowi informacje, które dobrze odzwierciedlą rzeczywistość rynkową.
Related Posts
Kluczowa rola wskaźników marketingowych a efektywność i skuteczność przedsiębiorstwa
Rynek badań marketingowych w Polsce na dobre zaczął się rozwijać po 1989 roku (powstanie pierwszej, niezależnej, polskiej firmy badawczej- Demoskop).... read more
Rynek lokalny czy regionalny?
Nie ważne czy jestem młodym przedsiębiorcą czy też doświadczonym ” rekinem biznesu”, za każdym razem kiedy myślisz o ... read more
Czynniki zakłócające proces badawczy
W badaniach rynkowych istnieje wiele czynników mogących mieć negatywny wpływ na prawdziwość uzyskanych wyników. Odpowiedzialność, za ich skuteczne kontrolowanie bierze... read more
Wskaźnik satysfakcji klientów
Sukcesem każdej firmy są zadowoleni i wierni klienci. Usatysfakcjonowani klienci to lojalni klienci, a także tacy, których utrzymanie kosztuję firmę... read more
Badania stylów kierowania
W niniejszym artykule kładziemy nacisk na związek stylów kierowania organizacją, a ich skutecznością. Aktualnie w małych i średnich przedsiębiorstwach mamy do... read more
Badania Omnibusowe
wielotematyczne badania, przeprowadzane przez agencje badania rynku na dużych (najczęściej reprezentatywnych) próbach w regularnych odstępach czasu. Zaletą... read more
Zachowania konsumenckie w badanich rynkowych
Jedną z wielu potrzeb informacyjnych jakie Zamawiający badanie chce uzyskać są dane odnośnie zachowań konsumenckich. Wyniki badania powinny zatem dostarczyć... read more
Dobór próby w badaniach
Dobór próby w badaniach jakościowych różni się pod wieloma względami od metod stosowanych w badaniach ilościowych, jednak należy zaznaczyć, ze... read more
Metody jakościowe a badania rynku
Wybór metody badawczej zależy od problemu badawczego a zwłaszcza od tego jakie informacje zlecający chce uzyskać. Metody badawcze możemy podzielić... read more
Badania kompetencji pracowników
Kompetencje pracowników są tematem badań organizacyjnych od początków koncepcji cech osobowościowych. Nie będziemy jednak zajmować się teoriami badań, ale ich... read more