CATI czyli indywidualny wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo wykorzystywany jest bardzo często w badaniach społecznych jak i marketingowych. Gdy chcemy poznać w dość krótkim czasie opinię społeczeństwa na temat jakiegoś zjawiska, bądź przeprowadzić krótkie badanie wizerunkowe marki/produktu, wywiad telefoniczny wydaje się być bardzo dobrym rozwiązaniem. Agencje badawcze posiadają rozbudowane studia CATI, w których w jednym czasie może pracować nawet kilkudziesięciu Tele-ankieterów dzięki czemu przebadanie dużej próby respondentów nie stanowi żadnego problemu. Metoda ta jak każda inna powinna być stosowana rozważnie, ponieważ nie każdy problem badawczy da się dzięki niej rozwiązać. Zdecydowanie mocną stroną opisywanej metody jest czas w jakim możemy zebrać dane oraz stosunkowo niski koszt badania. Do słabych stron możemy, natomiast zaliczyć małą liczbę pytań zawartych w kwestionariuszu oraz ograniczenia związane z poziomem ich trudności. Problemem może być również niemożność prezentacji badanym materiałów multimedialnych. Podsumowując metoda CATI jest bardzo przydatna gdy potrzebujemy uzyskać w szybkim czasie informacje na temat interesującego nas zjawiska, należy jednak pamiętać, że poziom szczegółowości informacji uzyskanych tą metodą może nas nie satysfakcjonować.
Related Posts
Badania CAPI
(Computer - Assisted Personal Interviewing) - wywiad osobisty ze wspomaganiem komputerowym) technika badań ilościowych, w której ankieter firmy... read more
Badanie spontanicznej świadomości reklamy
Spontaniczna świadomość reklamy określana jest przy pomocy wskaźnika (spontaneous advertising awareness, unaided advertising awareness), który informuje nas o poziomie zapamiętywania... read more
CATI vs PAPI – zalety i ograniczenia
Indywidualny wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo (CATI) oraz bezpośredni wywiad z wykorzystaniem papierowej wersji kwestionariusza (PAPI) to metody zbierania danych najczęściej... read more
Czynniki wykluczające jednostki z badania
Rzetelność wyników uzyskanych w badaniach marketingowych w szczególności zależy od autentyczności wypowiedzi respondentów. Oczywiście jeżeli badany będzie chciał nas oszukać... read more
Badania uwarunkowań rynkowych
Większość klientów wysyłając brief z zapytaniem na realizację badania marketingowego koncentruje się na realizacji jednego celu przez agencję - dostarczenie... read more
Twoja firma na nowym rynku
Nadal spotykamy się z sytuacjami, gdzie firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw przed wejściem na nowy rynek swoje działania... read more
Badania preferencji konsumentów
Badania preferencji konsumentów są stosowane by jak najlepiej dopasować dany produkt do potrzeb klienta. Wyniki uzyskane z takiego badania są... read more
Ograniczenia badań on-line
Internet z dnia na dzień staje się coraz popularniejszym narzędziem komunikacji, źródłem informacji i narzędziem umożliwiających ich zbieranie. Nie uszło... read more
Rynek lokalny czy regionalny?
Nie ważne czy jestem młodym przedsiębiorcą czy też doświadczonym ” rekinem biznesu”, za każdym razem kiedy myślisz o ... read more
Badania organizacji
badania, których celem jest dostarczenie kluczowych informacji na temat mechanizmów mających wpływ na funkcjonowanie ekonomiczne, marketingowe i ekonomiczne przedsiębiorstw. read more