Dobór próby w badaniach jakościowych różni się pod wieloma względami od metod stosowanych w badaniach ilościowych, jednak należy zaznaczyć, ze jest on równie istotny w obu rodzajach analiz. W badaniach ilościowych staramy się dobrać tak próbę by jak najlepiej odzwierciedlała ona wyniki w populacji, natomiast w metodach jakościowych nie interesuje nas reprezentatywność uzyskanych wyników a raczej to by uzyskać jak najwięcej informacji na temat postawionych problemów badawczych. W badaniach typu FGI czy IDI stosuje się celowy dobór próby a więc pozbawiony jakichkolwiek cech losowości. Dobór celowy polega na skoncentrowaniu się jedynie na respondentach o określonej charakterystyce np. użytkownicy proszku do prania Persil, zwolennicy partii lewicowych czy użytkownicy aut marki Toyota. Należy pamiętać, że celem badań jakościowych nie jest ukazanie zjawisk zachodzących w populacji a raczej pogłębienie ich za pomocą wywiadów. Warto zaznaczyć, że w metodach jakościowych nie istnieją reguły dotyczące tego z ilu badanych powinny się składać grupy fokusowe (FGI) bądź ile indywidualnych wywiadów powinniśmy przeprowadzić (IDI). Zależy to w znacznym stopniu od charakterystyki populacji oraz od specyfiki problemu badawczego.
Related Posts
Badania ceny produktów i usług
technika, dzięki której możemy ustalić minimalny oraz maksymalny próg wrażliwości cenowej grupy docelowej konsumentów. Analiza parametrów cenowych... read more
Badanie Omnibusowe CATI B2B TOP 10
Tematyka Badania: W badaniu omnibusowym CATI B2B możliwe jest umieszczanie pytań zgodnie z preferencjami Zleceniodawcy. Tematyka badania może obejmować: Opinie na temat... read more
Wywiady pogłębione
Wywiady Pogłębione (IDI) - (Individual In-Depth Interviews) metoda badań jakościowych, w której badacz przeprowadza wywiad z pojedynczym respondentem ... read more
Badania elementów składowych marki
Z roku na rok rośnie liczba zleceń na badania rynkowe koncentrujące się na analizie poszczególnych elementów marki oraz jej całościowego... read more
Blind Testy w badaniach rynku
Blind tests czyli inaczej mówiąc ślepe testy służą do badania preferencji (np. smaku, zapachu,) związanych z daną kategorią produktową. Największą... read more
Techniki analizy statystycznej w badaniach rynkowych
W badaniach rynkowych stosuje się najróżniejsze metody statystyczne, w zależności od tego jakie informacje chcemy uzyskać. Wachlarz wykorzystywanych metod zaczyna... read more
Badanie odejść pracowniczych
Działy HR w ciągu ostatnich 5 lat doświadczają nowych zmian wśród pracowników. Rynek pracowników odciska swoje piętno na większości podmiotów... read more
Badania omnibusowe CATI
Zalety najniższa cena na rynku: Konkurencyjne ceny badania. 100% wywiadów zrealizowanych na bazie telefonów komórkowych: Wysoka jakość danych zebranych przy użyciu telefonów... read more
Badania etnograficzne jako metoda analizy rynku
Etnografia kojarzy się głównie z kulturą ludową i społeczeństwem. Słowo to pochodzi z greckiego i w wolnym tłumaczeniu oznacza opisywanie... read more
Badania typu „in hall test”
badania ilościowe przeprowadzane w specjalnie zaaranżowanych salach, których celem jest dostarczenie szczegółowych i wnikliwych ocen respondentów na temat... read more