Najpopularniejszym i chyba każdemu znanym sposobem badania opinii publicznej dotyczącej zjawisk politycznych jest sondaż. Dzięki niemu zainteresowani tym zagadnieniem mogą dowiedzieć się jakie poparcie społeczeństwa mają w danym okresie poszczególni kandydaci. Sondaże można przeprowadzać za pomocą różnych metod zbierania danych np. za pomocą badań internetowych (CAWI), telefonicznych (CATI), czy metod wymagających bezpośredniego kontaktu z respondentem takich jak bezpośredni wywiad z wykorzystaniem papierowego kwestionariusza (PAPI) czy tez bezpośredni wywiad z wykorzystaniem komputera (CAPI). Charakterystyczną cechą tego typu badania opinii publicznej jest to, że w stosunkowo krótkim czasie jesteśmy w stanie zgromadzić wiedzę na temat dużej zbiorowości poprzez badanie jedynie jej części a więc próby. Dużą wagę podczas badania opinii publicznej przywiązuje się do reprezentatywności uzyskanych wyników, jest to niezwykle ważne zagadnienie, ponieważ tylko prawidłowo dobrana (a więc reprezentatywna) próba dostarczy nam wyniki zgodne z rzeczywistością. Dane na temat opinii publicznej jakie możemy uzyskać dzięki metodzie sondażu (przeprowadzonego w postaci ankiety telefonicznej, bezpośredniej lub internetowej) są materiałem, który po szybkiej analizie daje szybki wynik. Jest to niezwykle istotne zwłaszcza wtedy gdy pomiar dokonywany w trakcie trwania kampanii wyborczej. Jeżeli klientowi zależy na czasie (a zdarza się to bardzo często), wtedy najlepiej poznać opinię społeczeństwa tworząc kwestionariusz składający się jedynie z pytań zamkniętych (czyli takich, które mają podane odpowiedzi do wyboru). Manewr ten pozwala zaoszczędzić znacznie czas związany z kodowaniem danych przez co realizacja całego projektu trwa znacznie krócej. W badaniach opinii publicznej jakim są niewątpliwie sondaże analizuje się postawy, potrzeby, poglądy, oczekiwania oraz preferencje wyborców. Oznacza to, że sondaże pełnią funkcję poznawczą, jednak mogą służyć również jako narzędzie perswazji. W mediach bardzo często prezentuje się różnego rodzaju zestawienia wyborcze, które mogą wpływać na decyzje opinii publicznej tzw. niezdecydowanej. Może opierać się to na efekcie psychologicznym o nazwie „dowód społecznej słuszności”, który polega na tym, że osoby nie posiadające preferencji wyborczych mogą zdecydować się na oddanie głosu na kandydata cieszącego się najwyższym poparciem. Badania opinii publicznej takie jak sondaże pozwalają w dość krótkim czasie zdobyć wiarygodne informacje na temat różnego rodzaju zjawisk. Należy jednak pamiętać, że badania tego typu wymagają od badacza dużej wiedzy metodologicznej oraz doświadczenia.
Related Posts
Cechy badań ankietowych
Ankiety stanowią jeden z najpopularniejszych sposobów gromadzenia informacji w badaniach rynku. Zaprojektowanie takiego narzędzia to jednak bardzo złożony proces, który... read more
Badania pilotażowe
badanie, którego celem jest testowanie właściwości pomiarowych skonstruowanego narzędzia. Pilotaż pozwala wyeliminować błędy przed przeprowadzeniem badania właściwego. read more
Ceny badań marketingowych
Klienci kontaktując się z agencją badawczą często oczekują, iż w przeciągu bardzo krótkiego czasu (nawet kilku godziny) otrzymają wycenę... read more
Jakość obsługi nie powinna mieć znaczenia ze względu na miesiąc
Wg badań psychologicznych jeden niezadowolony klient dzieli się przeciętnie negatywną informacją z dziewięcioma innymi osobami. Dwóch niezadowolonych klientów to już... read more
Rola Moderatora w badaniach rynkowych prowadzonych metodą FGI
Zogniskowane wywiady grupowe (FGI) są metodą bardzo często wykorzystywaną w badaniach rynku. Za ich pomocą jesteśmy w stanie uzyskać informacje... read more
Charakterystyka metody CATI
CATI czyli indywidualny wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo wykorzystywany jest bardzo często w badaniach społecznych jak i marketingowych. Gdy chcemy poznać... read more
Źródła błędów w badaniach
Na początku warto zacząć od analizy samego zapytania odnośnie wyceny badania przesłanego przez klienta. Jeżeli stwierdzamy ewidentne różnice wynikające z... read more
Rynek lokalny czy regionalny?
Nie ważne czy jestem młodym przedsiębiorcą czy też doświadczonym ” rekinem biznesu”, za każdym razem kiedy myślisz o ... read more
Próby badawcze w badaniach
Dobór próby badawczej w badaniu Dobór próby to bardzo złożony i wymagający dużej wiedzy proces. Tak naprawdę to od niego zależy... read more
Raporty dla galerii handlowych
Zakres Tematyczny Usługi Zachowania zakupowe mieszkańców: Analiza ruchu klientów w galeriach handlowych, obiektach handlowych, marketach wielkopowierzchniowych. Rozkład ruchu klienta według dzielnic administracyjnych miasta. Postawy... read more