Dobór próby w badaniach jakościowych różni się pod wieloma względami od metod stosowanych w badaniach ilościowych, jednak należy zaznaczyć, ze jest on równie istotny w obu rodzajach analiz. W badaniach ilościowych staramy się dobrać tak próbę by jak najlepiej odzwierciedlała ona wyniki w populacji, natomiast w metodach jakościowych nie interesuje nas reprezentatywność uzyskanych wyników a raczej to by uzyskać jak najwięcej informacji na temat postawionych problemów badawczych. W badaniach typu FGI czy IDI stosuje się celowy dobór próby a więc pozbawiony jakichkolwiek cech losowości. Dobór celowy polega na skoncentrowaniu się jedynie na respondentach o określonej charakterystyce np. użytkownicy proszku do prania Persil, zwolennicy partii lewicowych czy użytkownicy aut marki Toyota. Należy pamiętać, że celem badań jakościowych nie jest ukazanie zjawisk zachodzących w populacji a raczej pogłębienie ich za pomocą wywiadów. Warto zaznaczyć, że w metodach jakościowych nie istnieją reguły dotyczące tego z ilu badanych powinny się składać grupy fokusowe (FGI) bądź ile indywidualnych wywiadów powinniśmy przeprowadzić (IDI). Zależy to w znacznym stopniu od charakterystyki populacji oraz od specyfiki problemu badawczego.
Related Posts
Badanie chłonności rynku vs. badanie pojemności rynku
Pojęcia: pojemność i chłonność rynku podobnie, jak kategorie: popyt i podaż są konstruktami ekonomicznymi (dotyczą jednak nieco szerszego spektrum). Są... read more
Eksperyment w badaniach reklamy
Nie ma wątpliwości, że bez przemyślanej i rozległej promocji swojej marki i produktów, nie uda się zainteresować naszą ofertą potencjalnych... read more
Badanie pretestowe
badanie pomiaru początkowego wartości zmiennej zależnej, którego celem jest wyeliminowanie wpływu zmiennych zakłócających w badaniu eksperymentalnym. read more
Zadbaj o wizerunek firmy
Wizerunek firmy buduje się za pomocą różnych narzędzi, w zależności od tego na kim chcemy zrobić dobre wrażenie. Przykładowo tworzeniem... read more
Tajemniczy Klient
Mystery Shopping (tajemniczy klient) jest to jedna z najefektywniejszych metod badania poziomu obsługi klientów. Historia tej metody rozpoczęła się w... read more
Tajemniczy klient czyli o Mystery Shopping
Mystery Shopping (tajemniczy klient) jest to jedna z najefektywniejszych metod badania poziomu obsługi klientów. Historia tej metody rozpoczęła... read more
Reprezentatywność próby badawczej
Problem reprezentatywności próby w badaniach marketingowych od lat sprawia badaczom rynku i ich klientom wiele problemów. Przyjęło się twierdzić, że... read more
Badania stylów kierowania
W niniejszym artykule kładziemy nacisk na związek stylów kierowania organizacją, a ich skutecznością. Aktualnie w małych i średnich przedsiębiorstwach mamy do... read more
Badania rynku – wybór odpowiedniej metody zbierania danych
W badaniach rynkowych istnieje wiele ilościowych metod zbierania danych. Należą do nich m.in. wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo (CATI), bezpośredni indywidualny... read more
Czynniki zakłócające proces badawczy
W badaniach rynkowych istnieje wiele czynników mogących mieć negatywny wpływ na prawdziwość uzyskanych wyników. Odpowiedzialność, za ich skuteczne kontrolowanie bierze... read more